مدرسه عمادیه گرگان مدرسه عمادیه مدرسه عمادیه در گرگان
آثار ملی ثبت شده در ایران گرگان گلستان

مدرسه عمادیه در غرب گرگان

پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
3,174 بازدید بدون دیدگاه

مدرسه عمادیه یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری گرگان است که در غرب این شهر جای دارد و همه‌روزه گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشد.

معرفی و تاریخچه مدرسه عمادیه گرگان

مدرسه عمادیه که به نام‌های مدرسه آقا حسین عمادیه یا دروازه نو نیز مشهور است، از بناهای قدیمی شهر گرگان می‌باشد که در سال ۹۵۲ هجری قمری در دوره پادشاهی سلیمان صفوی به‌وسیله روح‌الله حسینی استرآبادی در خیابان امام خمینی در ضلع شرقی مرکز محله درب نو در بافت قدیم تأسیس شد. محله درب نو از سمت شرق به بازار نعلبندان و از سمت غرب به محله، میدان و خیابان شهید رجایی و از جنوب به خیابان امام خمینی گرگان راه دارد.

این مدرسه تاریخی با ۱۵۵۰ مترمربع زمین همراه با آب‌انبار، قبرستان، حمام، مغازه‌های گوناگون، مسجد گلشن، مجموعه چند تکیه، بافت و عناصر عمده محله درب نو و نیز قسمتی از بافت بازار کهنه استرآباد را شامل می‌شوند.

معماری بنا

مدرسه عمادیه حاوی چهار ایوان در چهار طرف شرق، غرب، شمال و جنوب است. بالای هر یک این ایوان‌ها طبقه دوم وجود دارد که از درون حیاط مدرسه دارای پیشخوان تخته‌ای با نرده‌های زیبا هستند که جلوه‌ای بر طبیعت حیاط (درختان، باغچه، حوض آب و…) دارند. ایوان غربی یعنی همان ورودی مدرسه، دارای در چوبی و بزرگ و مهم‌ترین ایوان است که بر فراز طبقه دوم گلدسته چوبی ساخته‌شده و محل اذان‌گو است.

حجره‌ها با ترتیب منظم و با شکل یکسان و زیبایی دورتادور محیط داخلی بنا درست‌شده و حجره‌های شبیه به هم به‌وسیله ایوان‌ها از همدیگر متفاوت می‌شوند.

این مدرسه پلانی به شکل مستطیل دارد و به‌صورت چهار ایوانی و به شکل حیاط مرکزی است که همه عناصر آن به‌طور قرنیه و با شکل و ترتیب منظم و یکسانی کنار همدیگر قرار دارند. در جناح غربی و در شرق و مرکز محله درب نو، در بافت قدیم گرگان ورودی بنا به‌طور مسقف و پوشیده از تیرهای ضخیم چوبی افقی قرار دارد. در جناح جنوب و شمال و شمال غربی نیز حیاط خلوت‌هایی ساخته‌شده است

دو عدد سکو به‌منظور استراحت و نشستن قبل از در ورودی درست‌شده است. پس از در اصلی مدرسه نخستین چیزی که وجود دارد، ایوان زیبای شرقی مدرسه است که روبه روی ایوان غربی قرار دارد. از درون مدرسه جرزهای ورودی دارای طاق‌نماهایی است که نسبت به سطح زمین تقریباً نیم متر بالاتر ساخته‌شده است.

بنای مدرسه کرسی چینی و بندکشی شده و جرزهای مدرسه آجری با ملات گل و آهک است و جرز خشت خام در برخی نقاط به چشم می‌خورد.

مرمت مدرسه عمادیه در دوره‌های مختلف

باگذشت زمان تعمیرات و تغییرات بسیاری روی این مدرسه انجام‌شده که از آن جمله می‌توان با توجه به اسناد موجود به تعمیر این بنا در سال ۱۳۴۱ هجری شمسی به‌وسیله اداره اوقاف اشاره کرد.

اطلاعات بازدید

مدرسه عمادیه گرگان قدیمی‌ترین مدرسه فعال کشور به‌حساب می‌آید ولی امروزه به‌عنوان حوزه علمیه کاربرد دارد و اگر قبل از ظهر به این بنا سر بزنید، طلابی را می‌بینید که در ایوان‌ها یا پیشخوان‌های تخته‌ای نشسته‌اند و به گفت‌وگو مشغول هستند.

بازدید از مدرسه نیز تنها با هماهنگی انجام می‌شود و هیچ هزینه‌ای را برای شما در پی نخواهد داشت.

ثبت در آثار ملی ایران

مدرسه عمادیه گرگان در تاریخ ۱۹ مهرماه سال ۱۳۷۸ هجری شمسی به شماره ۲۴۶۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده است.

آدرس مدرسه عمادیه

گرگان، خیابان امام خمینی (ره)، بعد از خیابان شهید رجایی

جهت رزرو هتل در گرگان کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا گرگان
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد گرگان
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
حکومت صفویه
سال ساخت
۹۵۲ هجری قمری
ساعات بازدید
با هماهنگی قبلی
بهای بلیط
رایگان
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۱۹ مهرماه سال ۱۳۷۸
شماره ثبت در آثار ملی ایران
2465
آدرس
خیابان امام خمینی (ره)، بعد از خیابان شهید رجایی
موقعیت مکانی
نام استان
گلستان
مرکز استان
گرگان
جمعیت
1.9 میلیون نفر
تعداد شهرستان
14
آب و هوا
معتدل و مرطوب
پیش شماره
017
مساحت استان
20,367 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
گرگان
6 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها